Lärarna diggar digital kompetens

VR och berättelser från fickan. Lärarna höjer sin digitala kompetens genom att skapa film och musik med appar för eget berättande.

”Vi går omkring med berättelser i fickan. I mobilen. Välj en bild och berätta om den för bordsgrannen, skriv ner den! Inte längre än ett halvt A4.”Vård- och omsorgslärarna börjar det kluriga, kreativa arbetet med sin berättelse. Väldigt fokuserade, de hinner knappt med fika och lunch. Till sin hjälp har de mediepedagogerna Carin, Johan och Lara från Kulturskolan Stockholm – Unga berättar.

Att låta lärarna på vård- och omsorgsprogrammet lära sig digitalt berättande är startskottet på ett större kulturprojekt som syftar till att eleverna ska få kunskap om konsten och kulturens positiva effekter inom vården. I höst kommer årets ettor tillsammans med sina lärare skapa egna digitala berättelser, ett arbetssätt som de tar med sig ut på sin första praktikperiod. 

Under senare år har det forskats mycket om kulturens positiva effekter som kan öka vårt välmående. Detta är vi på Kungsholmens västra gymnasium och vård- och omsorgsprogrammet väldigt nyfikna på och vill få in i undervisningen. För att eleverna ska lära sig mer om hälsofrämjande arbete och få ta del av aktuell forskning som bedrivs både i Sverige och utomlands. Det här gör vi i samarbete med Kulturförvaltningen i Stockholms län vars arbete det går att läsa mer om på Kompetenscentrum för kultur och hälsa

Dagen avslutas med att Charlotte Karlsson från Film Stockholm – Resurscentrum för film i Stockholms län berättar om virtual reality som används inom bland annat vården för både upplevelser och rehabilitering. VR-tekniken väcker förstås stor nyfikenhet och genast ser vi hur även denna del skulle kunna ingå i utbildningen.

Dela: